“Společnost Google přislíbila na začátku války na Ukrajině pomoc v boji s dezinformacemi. Tisíce tweetů, videí a příspěvků na YouTube jsou označeny jako ruská propaganda, nicméně Google a Twitter stále méně reagují na žádosti o odstranění takového obsahu. Podle ukrajinského týmu StratCom (strategická komunikace) se dokonce vyhýbají odpovídání na e-maily. Zástupce Googlu jsem s tím konfrontovala a budeme ohledně toho ještě v kontaktu,” uvádí Gregorová.
Před pár dny také vyšla obsáhlá analýza investigativní organizace ProPublica, která odhalila, jak Google reklamy sponzorují dezinformátory v Evropě, Africe i Latinské Americe, a to kvůli jazykové bariéře – Google se soustředí primárně na anglicky mluvící země. “Byznys s dezinformacemi představuje jeden z největších překážek pro naše snahy. Bez těchto národních spojek by ti, co dezinformace vytvářejí z ideologických motivů – jako například Rusko – neměli národní kontext a často ani vhodný překlad svých dezinformací. Proto Google musí věnovat pozornost i jiným než anglojazyčným zemím a přestat nám tu dezinformátory takto sponzorovat,” dodává Gregorová.
Společnost Meta nedávno vydala zprávu o svém boji s falešnými účty, boty, a sítěmi dezinformátorů. “Meta nám představila své nástroje pro boj s dezinformacemi, a na můj dotaz s námi sdílela i řadu nápravných opatření, které sama u sebe učinila, aby se znovu neopakovala situace v Myanmaru – kdy měl Facebook přímý vliv na proběhlou genocidu etnické skupiny Rohingů. Zůstává ale také faktem, že primárně hájí své finanční zájmy a svou pověst, nikoli zájmy společenské či dokonce lidskoprávní. Dali jsme jim tedy najevo, že budeme spolupracovat tam, kde to dává smysl. Ale musí počítat s regulací,” dodává Gregorová.